-
Kommunesektoren på 1-2-3
KS og NHO samarbeider på mange områder for å styrke næringslivet og bygge gode næringsvennlige kommuner i vår region. Denne uken var NHO Viken Oslo på besøk hos KS Viken for å lære om folkevalgtes hverdag og kommunene i regionens utfordringer.
-
Ekte Halling med kjærlighet for bærekraft
Bli kjent med vår nye kollega Linda Dalene Bjerke. Hun starter som ny prosjektleder for Bærekraftsløftet Viken som skal sørge for at kommunene og næringslivet jobber sammen for å skape bærekraftige lokalsamfunn.
-
Vegard Einan blir ny regiondirektør i NHO Viken Oslo
Vegard Einan er ansatt som ny regiondirektør i NHO Viken Oslo. Han skal lede an i den viktige jobben som gjøres for medlemmene i NHOs største region.
-
Statsbudsjettet 2026: Hva betyr det for næringslivet i regionen?
Regjeringen har lagt frem forslag til statsbudsjett for 2026, og finansminister Jens Stoltenberg understreker at budsjettet skal trygge landet i en urolig tid. For NHO Viken Oslo er det viktig at budsjettet tilrettelegger mer for verdiskaping, arbeidsplasser og et næringsliv som kan vokse – også i krevende tider.
-
Bak blendahvite tekstiler skjuler det seg en samfunnskritisk næring
Du har garantert sett de hvite bilene med den fargerike bølgen på siden suse forbi på E18. Kanskje har du tenkt at de bare leverer sengetøy til hoteller. Men visste du at de også er en del av Norges beredskap, spesielt innen helsevesenet?
-
Finanslunsj: Bedre rammer og et mer fleksibelt arbeidsmarked
Næringslivet spiller en avgjørende rolle i å skape arbeidsplasser, verdier og løsninger som hele samfunnet nyter godt av. Derfor er det viktig at politikken legger til rette for vekst og utvikling, ikke unødige hindringer.
-
Fremtidens mobilitet for Norge
På oppdrag fra NHO, NHO Logistikk og Transport, NHO Transport, NHO Sjøfart, NHO Luftfart og Abelia har Sprint Consulting og Beta Mobility laget rapporten "Mobilitet 2040". Hovedmålet for prosjektet er å belyse hvordan teknologiske endringer og innovasjon kan øke næringslivets verdiskaping og løse fremtidens økte mobilitetsbehov mer ressurseffektivt. Dette innebærer et transportsystem som gir flere tilgang til bedre mobilitetsløsninger og optimaliserer utnyttelsen av eksisterende infrastruktur og transportmidler. Rapporten fremhever betydningen av å adoptere ny teknologi og evnen til omstilling for å møte fremtidige utfordringer innen mobilitet. I rapporten brukes scenariometodikk for å tegne et bilde av mulige fremtider for Norge i 2040, som følge av valgene som gjøres i dag. Rapporten beskriver fire ulike scenarioer for næringsliv og samfunn, basert på ulike grader av teknologiadopsjon og omstilling.