-
NHO går inn som eier i Digital Norway og styrker sin digitale satsing
NHO går inn som eier i Digital Norway. – Sammen vil vi styrke digitale tjenester for bedriftene og øke tempoet i digitaliseringen, særlig for små og mellomstore bedrifter, sier Ole Erik Almlid.
-
NHO med i regjeringens digitaliseringsforum
Digitaliseringsminister Karianne Tung avholdt den 11. juni det første møtet i regjeringens digitaliseringsforum (RDF). NHO er veldig godt fornøyd med å ha fått plass i det nye RDF som skal diskutere og koordinere arbeidet med digitaliseringen i Norge. Anniken Hauglie deltok på det første møtet på statsministerens kontor.
-
Nordisk KI-satsing gir nye muligheter
Et nytt nordisk senter for kunstig intelligens (KI) ble lansert under et toppmøte i København. NHO har vært en pådriver for dette initiativet, og ser nye muligheter gjennom et bredt samarbeid om forskning, kompetanse og teknologi.
-
Norge bør ta en lederrolle på hydrogen
NHO og LO tar til orde for en offensiv satsing på hydrogen i et felles forslag til en norsk hydrogenstrategi. Det vil kreve tøffe prioriteringer og store investeringer i starten, med store markedsmuligheter for bedriftene og betydelig klimaeffekt om få år.
-
Norge må øke innsatsen for grønn energiomstilling
NHOs nye rapport viser at selv om tempoet er høyt for grønn omstilling i Norge, er det høyere i våre konkurrentland. Til tross for forbedringer i virkemiddelinnsatsen de siste årene, legger likevel ikke norske rammevilkår til rette for industriell utvikling i den skala som er nødvendig. Norge ligger i dag bak når det gjelder innretting av rammebetingelser, både finansielle og ikke-finansielle, og delvis også innenfor utvikling av kompetanse. Myndighetene må derfor legge til rette for å akselerere den norske utviklingen.
-
NOU 2024:2: Et viktig veikart for bruk av natur
Et uavhengig utvalg har vurdert hvordan tap av natur utgjør en risiko for næringer og sektorer i Norge. I dag overleverte utvalgsleder Aksel Mjøs Naturrisikoutvalget sin rapport "I samspill med naturen" til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
-
Ny rapport: Kunstig intelligens kan øke Norges verdiskaping betydelig
NHO har bedt Samfunnsøkonomisk analyse se på nytten, mulighetene og barrierene for kunstig intelligens i Norge.
-
Nå kan bedrifter søke om energitilskudd
Nå kan de mest utsatte bedriftene med høy strømintensitet søke om tilskudd gjennom energitilskuddsordningen.